Tittel :
Nord-Trøndelag og
Sør-Trøndelag som motorer for bibliotekutvikling.”
·
Med utgangspunkt i fylkesbibliotekene som en
lærende organisasjon utvikle fylkesbibliotekenes egen kompetanse slik at de
skal kunne fylle rollen som regional utviklingsaktør, igangsetter,
alliansebygger og slik bidra til bedre bibliotektjenester i det enkelte fylke
og i storregionen Midt-Norge (Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal,
Hedmark, Oppland).
·
Behov for å utvikle folkebibliotekene når det
gjelder kompetanse, trygghet og driv rundt samarbeid, partnerskap, nettverk,
politiske prosesser, ressursdeling og samfunnsaktørrollen. Alt for å gi
innbyggerne i Midt-Norge gode, tilpassede og oppdaterte bibliotektjenester.
·
Fem samarbeidende
fylkesbibliotek som en samordnet alliansepartner for Nasjonalbiblioteket både
når nasjonalt kompetanseutviklingsprogram skal implementeres og i forhold til
bibliotekutvikling
totalt sett.
·
Knytte bibliotektjenester og bibliotekutvikling
opp mot planer på regionalt og kommunalt nivå.
Bibliotekmeldingen ( St.meld. nr. 23 / 2008-2009 )
understreker behovet for å utvikle et nasjonalt kompetanseutviklingsprogram for
bibliotekene.
Det legges i Bibliotekmeldingen også vekt på at
fylkeskommunenes arbeid med kompetanseutvikling bør skje i nært samarbeid med
Nasjonalbiblioteket og at fylkesbibliotekene derigjennom vil være et faglig bindeledd mellom det statlige
nivå og kommunene.
Fylkeskommunene har ansvaret for å koordinere
bibliotekutviklingen i sin region, og det regionale leddet skal drive rådgiving
og veiledning i spørsmål om kompetanseutvikling, arrangere kurs og drive faglig
nettverk på regionalt / interregionalt nivå.
De fem samarbeidende
fylkesbibliotek har i løpet av vel 10 år, gjennom planlegging og gjennomføring
av felles regionale bibliotekkonferanser i Midt-Norge, bygget opp en god
samarbeidskultur som de ønsker å utvikle videre gjennom et helhetlig
kompetanseutviklingsprosjekt.
Fylkesbibliotekene har behov for å definere og videreutvikle
sin rolle som utviklingsaktør innad i de respektive fylkeskommuner, og ønsker å
intensivere arbeidet med å forankre biblioteksektor i regionale politiske planprosesser.
Det enkelte samarbeidende fylkesbibliotek har utarbeidet
eller er i gang med å utarbeide bibliotekplaner ( inklusiv
kompetansekartlegging) for det enkelte fylke, planer hvor kompetanseutvikling vil være et sentralt tema. I
en slik prosess ser de samarbeidende fylkesbibliotek ( prosjektsøkerne)det som
svært verdifullt å kunne etablere og gjennomføre et prosjekt som bygger kompetente
regionbibliotek i et midtnorsk perspektiv.
Tiltak :
- Analysere
kompetansebehovene knyttet til prosjektmålene blant ansatte i fylkes- og
folkebibliotekene og andre relevante samarbeidspartnere i de 5 fylkene.
- På
basis av analyse utarbeide og sette i gang et kompetanseutviklingsprogram
for fylkesbibliotekene. (For best mulig nettverksbygging, idé- og
erfaringsutveksling legges det opp til at ansatte i
folke- og fylkesbibliotekene deltar på samme kurs der det er naturlig ut i fra
kursets innhold ) strykes.
Aktuelle
kompetanseutviklingsområder :
·
Strategisk planlegging / politiske saker
·
Veiledningssamtalen / Coaching / Motivator
·
Statistikk, analyse og synliggjøring
·
Bestillerkompetanse.
I tillegg til
fysiske samlinger, suppleres kursene evt. med en nettbasert læringsarena.
- Etablere referansegruppe
på 5 personer i hvert fylke. Gruppene skal være sammensatt og representere
sentrale brukergrupper og samarbeidspartnere. ( 2
representanter for folkebibliotek, 1 fra videregående skole, 1 fra
fylkesadministrasjon og 1 fra skolemyndigheter / politiker (?) )
Det utarbeides felles sett med
spørsmål til referansegruppa ad. hvordan de ser på fylkesbibliotekenes arbeid.
Brukes i alle fylkene.
- Etablere
en hospiteringsordning mellom de samarbeidende fylkesbibliotek.
- Formalisere
og etablere en felles nettverksgruppe
for oppfølging av mål for nasjonal bibliotekpolitikk /
bibliotekutvikling.
Etablere en samhandlingsplatform.
- Videreføre
og gjennomføre regional bibliotekkonferanse.
Aktivitetsplan :
- Nettsted
for prosjektet etablert 11.09.2011
- Forberedelse
til Oppstartsamling ( møte i Trondheim) 15.09.2011
- Oppstartsamling
på Dombås 17.11.2011
- 18.11.2011
- Analyse
og vurdering av fylkesbibliotekenes kompetansebehov ved prosjektstart 01.09.2011 - 31.12.2011
- Referansegruppe
i hvert fylke etableres 15.12.2011
– 31.01.2012
- Planlegge
og utarbeide kursrekke / kurspakke 15.11.2011
- 31.01.2012
- Hospiteringsordning
mellom fylkene etableres 11.09.2011 – 31.12.2012
- Prosjektsamling
1 ( Gardemoen) – Tema : Statistikk og strategisk analyse 07.02.2012
- Prosjektsamling
2 – Analyse av Fylkesbibliotekenes oppgaver og rolle som
regional
utviklingsaktør.
Prosesser i
prosjektsammenheng ( Molde ) 12.04.2012
- Prosjektsamling
3 - Strategi- og utviklerkompetanse
? ( Ålesund ) 14.06.2012
- Prosjektsamling
4 – Tema ? 15.10.2012 -
15.11.2012
- Evaluering og sluttrapport skrives 15.11.2012 -
15.12.2012
Generelt om driften av prosjektet : 20 % prosjektlederstilling v/ prosjektleder Øivin Stav, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek.
Revidert utgave pr. 08.02.2012
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar