Om prosjektet


Tittel
”Kompetente Regionbibliotek". 

Fylkesbibliotekene i Møre- og Romsdal, Hedmark, Oppland, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag som motorer for bibliotekutvikling.


Mål for prosjektet : 
  •  Med utgangspunkt i fylkesbibliotekene som en lærende organisasjon utvikle fylkesbibliotekenes egen kompetanse slik at de skal kunne fylle rollen som regional utviklingsaktør, igangsetter, alliansebygger og slik bidra til bedre bibliotektjenester i det enkelte fylke og i storregionen Midt-Norge (Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark, Oppland).
  • Behov for å utvikle folkebibliotekene når det gjelder kompetanse, trygghet og driv rundt samarbeid, partnerskap, nettverk, politiske prosesser, ressursdeling og samfunnsaktørrollen. Alt for å gi innbyggerne i Midt-Norge gode, tilpassede og oppdaterte bibliotektjenester. 
  • Fem samarbeidende fylkesbibliotek som en samordnet alliansepartner for Nasjonalbiblioteket både når nasjonalt kompetanseutviklingsprogram skal implementeres og i forhold til bibliotekutvikling totalt sett.
  • Knytte bibliotektjenester og bibliotekutvikling opp mot planer på regionalt og kommunalt nivå. 

Bakgrunn for prosjekt :

Bibliotekmeldingen (St.meld. nr. 23 / 2008-2009) understreker behovet for å utvikle et nasjonalt kompetanseutviklingsprogram for bibliotekene. Det legges i Bibliotekmeldingen også vekt på at fylkeskommunenes arbeid med kompetanseutvikling bør skje i nært samarbeid med Nasjonalbiblioteket og at fylkesbibliotekene derigjennom vil være et faglig bindeledd mellom det statlige nivå og kommunene.

Fylkeskommunene har ansvaret for å koordinere bibliotekutviklingen i sin region, og det regionale leddet skal drive rådgiving og veiledning i spørsmål om kompetanseutvikling, arrangere kurs og drive faglig nettverk på regionalt / interregionalt nivå. De fem samarbeidende fylkesbibliotek har i løpet av vel 10 år, gjennom planlegging og gjennomføring av felles regionale bibliotekkonferanser i Midt-Norge, bygget opp en god samarbeidskultursom de ønsker å utvikle videre gjennom et helhetlig kompetanseutviklingsprosjekt.

Fylkesbibliotekene har behov for å definere og videreutvikle sin rolle som utviklingsaktør innad i de respektive fylkeskommuner, og ønsker å intensivere arbeidet med å forankre biblioteksektor i regionale politiske planprosesser. Det enkelte samarbeidende fylkesbibliotek har utarbeidet eller er i gang med å utarbeide bibliotekplaner (inklusiv kompetansekartlegging) for det enkelte fylke, planer hvor kompetanseutvikling vil være et sentralt tema. I en slik prosess ser de samarbeidende fylkesbibliotek (prosjektsøkerne)det som svært verdifullt å kunne etablere og gjennomføre et prosjekt som bygger kompetente regionbibliotek i et midtnorsk perspektiv. 


Tiltak :
  • Analysere kompetansebehovene knyttet til prosjektmålene blant ansatte i fylkes- og folkebibliotekene og andre relevante samarbeidspartnere i de 5 fylkene. 
  • På basis av analyse utarbeide og sette i gang et kompetanseutviklingsprogram for fylkesbibliotekene. (For best mulig nettverksbygging, idé- og erfaringsutveksling legges det opp til at ansatte i folke- og fylkesbibliotekene deltar på samme kurs der det er naturlig ut i fra kursets innhold) strykes. Aktuelle kompetanseutviklingsområder :
  • På basis av analyse utarbeide og satte i gang kursrekke relatert til målene for prosjektet. For best mulig nettverksbygging, idé- og erfaringsutveksling legges det opp til at ansatte i folke- og fylkesbibliotekene deltar på samme kurs der det er naturlig ut i fra kursets innhold. I tillegg til fysiske samlinger, suppleres kursene med nettbasert læringsarena. 
·         Strategisk planlegging / politiske saker
·         Veiledningssamtalen / Coaching / Motivator
·         Statistikk, analyse og synliggjøring
·         Bestillerkompetanse.

          I tillegg til fysiske samlinger, suppleres kursene evt. med en nettbasert læringsarena. 
  • Etablere referansegruppe på 5 personer i hvert fylke. Gruppene skal være sammensatt og representere sentrale brukergrupper og samarbeidspartnere. (2 representanter for folkebibliotek, 1 fra videregående skole, 1 fra fylkesadministrasjon og 1 fra skolemyndigheter/politiker (?)) Det utarbeides felles sett med spørsmål til referansegruppa ad. hvordan de ser på fylkesbibliotekenes arbeid. Brukes i alle fylkene. 
  • Etablere en hospiteringsordning mellom de samarbeidende fylkesbibliotek. 
  • Formalisere og etablere en felles nettverksgruppe  for oppfølging av mål for nasjonal bibliotekpolitikk / bibliotekutvikling. Etablere en samhandlingsplatform. 
  • Videreføre og gjennomføre regional bibliotekkonferanse.

Aktivitetsplan :


  • Nettsted for prosjektet etablert 11.09.2011
  • Forberedelse til Oppstartsamling (møte i Trondheim) 15.09.2011
  • Oppstartsamling på Dombås 17.11.2011-18.11.2011
  • Analyse og vurdering av fylkesbibliotekenes kompetansebehov ved prosjektstart 01.09.2011-31.12.2011
  • Referansegruppe i hvert fylke etableres 15.12.2011-31.01.2012
  • Planlegge og utarbeide kursrekke / kurspakke 15.11.2011-31.01.2012
  • Hospiteringsordning mellom fylkene etableres 11.09.2011-31.12.2012
  • Prosjektsamling 1 (Gardemoen) – Tema : Statistikk og strategisk analyse 07.02.2012
  • Prosjektsamling 2  –  Analyse av Fylkesbibliotekenes oppgaver og rolle som:
    - regional utviklingsaktør.
    - Prosesser i prosjektsammenheng (Molde) 12.04.2012
  • Prosjektsamling 3  –  Strategi- og utviklerkompetanse ? (Ålesund) 14.06.2012
  • Prosjektsamling 4  –  Tema ? 15.10.2012-15.11.2012
  • Evaluering og sluttrapport skrives 15.11.2012-15.12.2012

Generelt om driften av prosjektet :  20 % prosjektlederstilling v/ prosjektleder  Øivin Stav, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek.

Revidert utgave pr. 08.02.2012