Tittel :
”Kompetente Regionbibliotek".
Fylkesbibliotekene i Møre- og Romsdal, Hedmark, Oppland, Nord-Trøndelag og
Sør-Trøndelag som motorer for bibliotekutvikling.
Mål for prosjektet :
- Med utgangspunkt i fylkesbibliotekene som en lærende organisasjon utvikle fylkesbibliotekenes egen kompetanse slik at de skal kunne fylle rollen som regional utviklingsaktør, igangsetter, alliansebygger og slik bidra til bedre bibliotektjenester i det enkelte fylke og i storregionen Midt-Norge (Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal, Hedmark, Oppland).
- Behov for å utvikle folkebibliotekene når det gjelder kompetanse, trygghet og driv rundt samarbeid, partnerskap, nettverk, politiske prosesser, ressursdeling og samfunnsaktørrollen. Alt for å gi innbyggerne i Midt-Norge gode, tilpassede og oppdaterte bibliotektjenester.
- Fem samarbeidende fylkesbibliotek som en samordnet alliansepartner for Nasjonalbiblioteket både når nasjonalt kompetanseutviklingsprogram skal implementeres og i forhold til bibliotekutvikling totalt sett.
- Knytte bibliotektjenester og bibliotekutvikling opp mot planer på regionalt og kommunalt nivå.
Bakgrunn for prosjekt
:
Bibliotekmeldingen (St.meld. nr. 23 / 2008-2009)
understreker behovet for å utvikle et nasjonalt kompetanseutviklingsprogram for
bibliotekene. Det legges i Bibliotekmeldingen også vekt på at fylkeskommunenes
arbeid med kompetanseutvikling bør skje i nært samarbeid med
Nasjonalbiblioteket og at fylkesbibliotekene derigjennom vil være et faglig
bindeledd mellom det statlige nivå og kommunene.
Fylkeskommunene har ansvaret for å koordinere
bibliotekutviklingen i sin region, og det regionale leddet skal drive rådgiving
og veiledning i spørsmål om kompetanseutvikling, arrangere kurs og drive faglig
nettverk på regionalt / interregionalt nivå. De fem samarbeidende
fylkesbibliotek har i løpet av vel 10 år, gjennom planlegging og gjennomføring
av felles regionale bibliotekkonferanser i Midt-Norge, bygget opp en god
samarbeidskultursom de ønsker å utvikle videre gjennom et helhetlig
kompetanseutviklingsprosjekt.
Fylkesbibliotekene har behov for å definere og videreutvikle
sin rolle som utviklingsaktør innad i de respektive fylkeskommuner, og ønsker å
intensivere arbeidet med å forankre biblioteksektor i regionale politiske
planprosesser. Det enkelte samarbeidende fylkesbibliotek har utarbeidet eller
er i gang med å utarbeide bibliotekplaner (inklusiv kompetansekartlegging) for
det enkelte fylke, planer hvor kompetanseutvikling vil være et sentralt tema. I
en slik prosess ser de samarbeidende fylkesbibliotek (prosjektsøkerne)det som
svært verdifullt å kunne etablere og gjennomføre et prosjekt som bygger
kompetente regionbibliotek i et midtnorsk perspektiv.
Tiltak :
- Analysere kompetansebehovene knyttet til prosjektmålene blant ansatte i fylkes- og folkebibliotekene og andre relevante samarbeidspartnere i de 5 fylkene.
- På
basis av analyse utarbeide og sette i gang et kompetanseutviklingsprogram
for fylkesbibliotekene. (For best mulig nettverksbygging, idé- og
erfaringsutveksling legges det opp til at ansatte i
folke- og fylkesbibliotekene deltar på samme kurs der det er naturlig ut i fra
kursets innhold) strykes. Aktuelle
kompetanseutviklingsområder :
- På basis av analyse utarbeide og satte i gang kursrekke relatert til målene for prosjektet. For best mulig nettverksbygging, idé- og erfaringsutveksling legges det opp til at ansatte i folke- og fylkesbibliotekene deltar på samme kurs der det er naturlig ut i fra kursets innhold. I tillegg til fysiske samlinger, suppleres kursene med nettbasert læringsarena.
·
Strategisk planlegging / politiske saker
·
Veiledningssamtalen / Coaching / Motivator
·
Statistikk, analyse og synliggjøring
·
Bestillerkompetanse.
- Etablere referansegruppe på 5 personer i hvert fylke. Gruppene skal være sammensatt og representere sentrale brukergrupper og samarbeidspartnere. (2 representanter for folkebibliotek, 1 fra videregående skole, 1 fra fylkesadministrasjon og 1 fra skolemyndigheter/politiker (?)) Det utarbeides felles sett med spørsmål til referansegruppa ad. hvordan de ser på fylkesbibliotekenes arbeid. Brukes i alle fylkene.
- Etablere en hospiteringsordning mellom de samarbeidende fylkesbibliotek.
- Formalisere og etablere en felles nettverksgruppe for oppfølging av mål for nasjonal bibliotekpolitikk / bibliotekutvikling. Etablere en samhandlingsplatform.
- Videreføre og gjennomføre regional bibliotekkonferanse.
Aktivitetsplan :
- Nettsted
for prosjektet etablert 11.09.2011
- Forberedelse
til Oppstartsamling (møte i Trondheim) 15.09.2011
- Oppstartsamling
på Dombås 17.11.2011-18.11.2011
- Analyse
og vurdering av fylkesbibliotekenes kompetansebehov ved prosjektstart 01.09.2011-31.12.2011
- Referansegruppe
i hvert fylke etableres 15.12.2011-31.01.2012
- Planlegge
og utarbeide kursrekke / kurspakke 15.11.2011-31.01.2012
- Hospiteringsordning
mellom fylkene etableres 11.09.2011-31.12.2012
- Prosjektsamling
1 (Gardemoen) – Tema : Statistikk og strategisk analyse 07.02.2012
- Prosjektsamling
2
– Analyse av Fylkesbibliotekenes oppgaver og rolle som:
- regional utviklingsaktør.
- Prosesser i prosjektsammenheng (Molde) 12.04.2012 - Prosjektsamling 3 – Strategi- og utviklerkompetanse ? (Ålesund) 14.06.2012
- Prosjektsamling 4 – Tema ? 15.10.2012-15.11.2012
- Evaluering og sluttrapport skrives 15.11.2012-15.12.2012
Generelt om driften av prosjektet : 20 % prosjektlederstilling v/ prosjektleder Øivin Stav, Sør-Trøndelag fylkesbibliotek.
Revidert utgave pr. 08.02.2012